Sabtu, 5 November 2011

RESEPI SAMBAL GORENG IBU. <- sedap dohh!!tak rugi makan.^^

selamat malam.
senyap je blogger blogger hari ini.
baru sehari aku tak bukak belog.
ada sesawang sedikit.
haruslah di bersihkan dengan kadar segera.
hari ini aku rajin.
rajin membantu ibu di dapur.
*ehbukan aku memey rajin ke -,-
sempena esok HARI RAYA AIDILADHA.
aku ingin nak kongsi resepi SAMBAL GORENG IBU.
*ibu aku,eh ibu kau pon bole la!:p

haku tak tau la negeri lain ade ke tak menu ni time raya.
aku as ANAK JOHO sangat2 la mencintai nye pun menu ini.
tak kisahla raya puasa ke,raya haji ke,raya cina ke.
menu ini memey wajib la ada kan.
kalu tak ade,memang aku da ngamuk di pagi hari raya.hahah!
so mari mari kite teruskan pembelajaran.

bahan-bahannya:

1.bawang merah dan putih yang di hiris.
sukati kau hiris gaya macam mana.janji hiris.



2.lada kering yang telah di rebus di gunting halus.
*ye aku potong pakai gunting,
pakai pisau sampai abes taun pon lom tentu abes kau potong nak!=.=




3.udang yang telah di siang kulitnya.
haruslah di potong dua.
*bahan ini tak wajib,sukati kau jugak.



4.cendawan cina di hiris halus.
kau kene rendam dulu nak cendawan ni dalam air kasi kembang.
sebab dia datang dengan saiz sekecil jajan tam tam.




5.BAHAN UTAMA.
kentang dan tempe di hiris nipis lalu di goreng.
*jangan kering sangat jangan basah sangat gorengnya.
agak agak la ye...

*maap,kualiti gambar yang low.
pakai kemera kapal korek aku je.=.'=




6.soon..
eh,tol ke aku eja?
harus di pendekkan.
janganlah panjang berjela kau masukkan dalam kuali.
naya orang namanya tu..-.-



cara-cara memasak:
1.tumis bawang dan lada kering yang telah di kisar tadi.sampai naik aroma.
2.letak secubit garam,msg dan sedikitttttt gula.sebagai penyedap rasa.
3.masukkan segala bahan2.KECUALI SOON.kacau......
4.agak agak semua bahan tu dah sebati,masukkan soon tersebut.
5.letak kicap.tak kisah kicap jalen ke,kicap kipas udang ke mahupun kicap abc.
*jgn banyak sgt,kang masin pulak sambal goreng kau.
6.siap!!boleh di hidangkan untuk para tetamu!!


berbaloi baloi!
SAMBAL GORENG IBU tiada tandingannya!


selamat mencuba!^_^



kami sekeluarga ingin mengucapkan......
"SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA"



sape2 rase diri dia comel gilee,sila kumen2 n like.tehee~~

5 KENTANG TERGOLEK2 NAK BERCAKAP:

adinda berkata... BALAS

sedapnya........... nak jugakkkk

noyis gila kentang~~ berkata... BALAS

@adinda mari jemput dtg ke rumah kami.heheh,^^

CintaZulaikha berkata... BALAS

nak menu???

CintaZulaikha berkata... BALAS

eh, dah ada menunya kat ats nun..hahhaha..mmg sasau akak nih..lalal~~

noyis gila kentang~~ berkata... BALAS

@CintaZulaikha kenapa kak?sasau nape pulak?jgn la sasau time2 raye ni.hehehe